ԱՄՆ-ի հատուկ դեսպանորդ Սթիվ ՈՒիտկոֆը թույլատրելի է համարել Աբրահամի համաձայնագրերի ընդլայնումը, նշելով, որ Հայաստանն ու Ադրբեջանը կարող են միանալ դրանց ապագայում։ «Մենք կարծում ենք, որ շատ, շատ մոտ ենք այդ երկրներում հակամարտությունների վերջնական լուծմանը։ Ես կարծում եմ, որ երկուսն էլ կարող են ցանկանալ միանալ Աբրահամի համաձայնագրերին»,- ասել է Ուիտկոֆը։ ԱՄՆ-ի հատուկ ներկայացուցչի խոսքով՝ սա շատ կարևոր նախաձեռնություն է երկրի նախագահ Դոնալդ Թրամփի համար, և նա հավատում է դրան։               
 

«Քաղաքական գործիչները պետք է հասկանան, որ ժողովրդին խաբելն անիմաստ զբաղմունք է, որ զրոյացնում ու քաղաքական համակարգից դուրս է նետում»

«Քաղաքական գործիչները պետք է հասկանան, որ  ժողովրդին խաբելն անիմաստ զբաղմունք է, որ զրոյացնում  ու քաղաքական համակարգից դուրս է նետում»
22.01.2013 | 01:06

«Իրատես de facto»-ի հարցերին պատասխանում է պաշտպանության նախկին առաջին փոխնախարար, «Ժողովրդավարության, անվտանգության և զարգացման հայկական կենտրոն» ՀԿ-ի նախագահ ԱՆԴՐԱՆԻԿ ՔՈՉԱՐՅԱՆԸ:

-Քաղաքական դաշտի իրավիճակի այս պահի Ձեր գնահատականը:
-Այս պահին քաղաքական դաշտում ամբողջության մեջ նկատվում է միայն իշխանական համակարգը, ընդդիմադիր համակարգը ձևակերպեց իր մոտեցումները` անորոշության մեջ թողնելով հասարակությանը:
-Հայաստանում, որպես կանոն, քաղաքական ուժը գնում է ուժեղի հետևից, իշխանության ճամբարում ամեն ինչ նորմա՞լ է:
-Այժմ` այո, հանդարտություն է, բայց ինչ կլինի ընտրություններից հետո և հաջորդ հինգ տարում, հնարավոր չէ ասել: Կարծում եմ` հանդարտությունը կսկսի փոխվել, որովհետև իշխանության ներսում կսկսվի իշխանության համար պայքար` նախ ՀՀԿ-ի ներսում, հետո տարբեր շահեր սպասարկող ուժերի ու շերտերի միջև:
-Սահմանադրության համաձայն` նախագահական ընտրություններից հետո նոր կառավարություն է կազմվում, ՀՀԿ-ն անցնցում կանցնի՞ այդ շրջանը:
-Ցնցումներ, որ կհուզեն հասարակությանը, չեն լինի, ցնցումներ, որ հասարակության աչքից հեռու են, եղել են և կսրվեն: ԲՀԿ-ի, մյուս կուսակցությունների հետ հարաբերությունների ճշտման խնդիրները մնում են: Այդ համակարգին կմիանա Ռոբերտ Քոչարյանը իր հավակնություններով: Հետաքրքիր զարգացումներ են մեզ սպասում: Տեսնենք` ինչպես կլուծվեն խնդիրներն արդեն նոր ձևավորված իշխանության դեպքում:
-Հայաստանում այսօր ընդդիմություն կա՞:
-Հայաստանի Հանրապետությունում կան ընդդիմադիր հասարակություն, նոմենկլատուրային ընդդիմություն որպես միավոր, իրենց ընդդիմադիր բարոյական կեցվածքը պահած կառույցներ, որոնք չունեն այն ուժը, ինչ 2011 թ., մինչև հայտնի քաղաքագիտական վերլուծությունը: Այդ կառույցները միավորված էին ՀԱԿ-ում և միասնականության մեջ հզոր ուժ էին: Երբ համակարգը տրոհվեց, կոնգրեսից դուրս եկան շատ ավելի սկզբունքային հատվածները, որ իրենց ընդդիմադիր կեցվածքով այսօր էլ իրենց տեղն են զբաղեցնում ընդդիմադիր դաշտում: Հիմա ունենք հասարակություն` ընդդիմադիր տրամադրություններով, ամբողջական իշխանություն, և նրա դեմ գործող տարանջատված ընդդիմադիր համակարգ:
-Կա՞ գործող կամ նոր ձևավորվող ընդդիմադիր ուժ, որ ընդդիմադիր հատվածի խնդիրները կարող է լուծել` Ազատության հրապարակը մնալու է թափո՞ւր, թե՞ կգտնի իր առաջնորդին:
-Ազատության հրապարակը կմնա թափուր այնքան, մինչև հայտնվի այն ուժը, որ կորցրած վստահության պաշարը կփորձի վերականգնել:
-Նման ուժի ձևավորման նախադրյալներ կա՞ն:
-Իհարկե, կան բազմաթիվ ուժեր, պարզապես պետք է կարողանան միավորվել և ձևակերպել իրենց նպատակները, որոնք համահունչ լինեն հասարակության նպատակներին: Եթե հայտնվի այն առաջնորդը, ում խոսքը հասարակության համար արժեք կունենա, հրապարակը միանգամից կլցվի: Հիշեք, թե այս տարիներին հրապարակն ինչպես է լցվել և ինչպես է դատարկվել:
-Այո, բայց ժողովրդի համբերությունն էլ ծովածավալ չէ:
-Ժողովուրդը շատ համբերատար է, վերլուծեք 88-ից սկսած, անհրաժեշտ բոլոր դեպքերում ժողովրդի աջակցությունը եղել է: Ժողովրդին չի կարելի մեղադրել, որ խաբվել է: Պետք է մեղադրել այն ուժերին, որ ստանում են իրենց ստանալիքը և ժողովրդին թողնում հուսախաբ: Այս փուլում պարզապես հերթական հուսախաբությունից հետո ժողովուրդը գնացել է տուն և հիմա կատարյալ անորոշության մեջ է:
-Ընդդիմության տոտալ ինքնաբացարկն ինչո՞վ է բացատրվում:
-Հարթակը զբաղեցրած ընդդիմությունը, որ օրակարգ էր ձևավորում, այդ օրակարգին հասնելու համար ընտրեց մի ճանապարհ, որ հասկանալի չէր թե իր ներսում, թե հասարակության համար: 2011 թ. եղան գործողություններ, որ ամրապնդեցին անորոշությունը: Անժամկետ նստացույցին, որոշ ժամկետից այդ նստացույցի դադարեցմանը, որ հասարակությունը չհասկացավ` ինչ խնդիր էր լուծում, հաջորդեց քաղաքագիտական վերլուծությունը, որի արդյունքում ընդդիմության մեջ նոր տարր ավելացավ` իրեն այլընտրանք անվանող իշխանական մի թևը:
-Քաղաքականության ու քաղաքագիտության մեջ նոնսենս չէ՞ այլընտրանքը:
-Իհարկե: Իշխանական բեկորն ընդդիմադիր դաշտում անելիք չուներ, նա ընդդիմադիր փաթեթը վերցրեց ընդդիմությունից և հանձնեց իշխանությանը: Եվ ի հայտ եկավ Լևոն Տեր-Պետրոսյանի տարիքը` որպես պայքարից դուրս գալու փրկօղակ:
-Կարելի՞ էր ենթադրել, որ տարիների հետ մեծանում, ոչ թե փոքրանում են:
-Խնդիրը տարիքը չէր, արձանագրվեց հասարակական աջակցության ռեսուրսի կորուստ:
-Չե՞ք կարծում, որ Լևոն Տեր-Պետրոսյանի սխալը հայեցակարգային էր` Հայաստանում բոլորն էլ ժամանակ ունեին համոզվելու, որ ընտրություններով իշխանափոխություն չի լինում: Լևոն Տեր-Պետրոսյանը եկավ և հայտարարեց, որ դեմ է հեղափոխության ու հեղափոխականության: ՀԱԿ-ի կազմավորման ժամանակներից խնդիրը արտահերթ խորհրդարանական ու նախագահական ընտրություններն էին, թեպետ պարզ էր, որ արտահերթի հիմքեր չկան:
-Ինչո՞ւ էր կոնգրեսն արտահերթի խնդիրը դնում: Որովհետև համոզված էին, որ դա միակ միջոցն է, որ իշխանություններին կստիպեր ընտրությունների ժամանակ օրինականությունը պահպանել: Հերթական ընտրություններում իշխանություններն ունենում են ընտրությունները կեղծելու ավելի մեծ ռեսուրսներ, արտահերթի ժամանակ ժողովրդի ուժերը կրկնապատկվում են: Բայց քանի որ դա չստացվեց, նաև խոստումները չկատարվեցին: Այդ ընթացքում չբացատրվեց, որ կարող է չստացվել, բայց չի նշանակում, որ ընդդիմությունը պետք է իր ընդդիմադիր ռեսուրսը վերածի իշխանական այլընտրանքի ռեսուրսի, որը ժողովուրդը հասկանում էր, որ երբեք չի կարող ընդդիմադիր ռեսուրս դառնալ: Արդյունքն ապատիան էր` ժողովուրդն այլևս չհավատալով գործընթացներին` չի մասնակցում քաղաքական օրակարգի ձևավորմանը: Ժողովուրդը գալիս էր Ազատության հրապարակ և Մատենադարան, երբ ասում էին, որ ժողովուրդը պետք է մասնակցի որոշումների կայացմանը: Եթե այդ ձևաչափը պահպանվեր, հասարակությունը չէր լքի Ազատության հրապարակը, երբ որոշումներ քննարկելն ու կայացնելը մնաց մի խումբ մարդկանց, նրանք լուծումներ ընդունեցին իրենց պատկերացումների շրջանակում` անտեսելով ժողովրդին:
-Այդ որոշումները միանձնյա Լևոն Տեր-Պետրոսյա՞նը չէր կայացնում, ինչը որոշակի պահի պատճառ դարձավ ՀԱԿ-ից կուսակցությունների դուրս գալուն:
-Կուսակցությունների դուրս գալը միայն Տեր-Պետրոսյանի անձով պայմանավորելը ճիշտ չէ, որոշումները նաև կոլեգիալ են ընդունվել, իհարկե, հետագայում առաջին նախագահի միանձնյա որոշումները գերակշռել են: ՀԱԿ-ի շատ գործիչներ հրապարակավ ասում էին, որ շարժումը Լևոն Տեր-Պետրոսյանն է, երբ այդ մոտեցումը գերիշխեց, բնականաբար նա էլ պիտի որոշումներ կայացներ: Շատ կուսակցություններ ուզում էին հասկանալ իրենց տեղն ու նշանակությունը ՀԱԿ-ում, որովհետև մոտենում էին խորհրդարանական ընտրությունները, և ի հայտ էին գալիս այլ շահեր: Դժվարանում էր որոշումների ընդունման գործող մեխանիզմով քաղաքական համակարգը աշխատեցնելը: Ստացվեց, որ Լևոն Տեր-Պետրոսյանը պետք է որոշի, երբ կոնսենսուսի պայմաններում շատ հարցեր մնում էին չլուծված: Հրատապ լուծում պահանջող խնդիրները ինչ-որ դեպքերում միտումնավոր չէին լուծվում, որ իր խոսքն ասեր Լևոն Տեր-Պետրոսյանը: Դա հանգեցրեց ծպտյալ և բացահայտ դժգոհությունների և, ի վերջո, ճգնաժամի, որը չհաղթահարվեց, որովհետև հասարակության նպատակներից բխող որևէ լուծում չառաջարկվեց: Եվ ունենք այսօրվա պատկերը` իշխանություն և իշխանության դեմ զրոյացված Ազատության հրապարակ, դատարկ փողոց և անորոշության մեջ հայտնված, ռեսուրսները վատնած ընդդիմադիր կառույցներ: Երբ այսօր առաջարկվում է, որ ՀԱԿ-ից դուրս եկած ու ՀԱԿ-ին քննադատող ուժերը լուծեն ՀԱԿ-ի չլուծած խնդիրները, ազնիվ չէ: Նախ պետք է պատասխանել «Իսկ ի՞նչ ռեսուրսով» հարցին: Բոլոր ուժերի ռեսուրսով էր ՀԱԿ-ը դարձել միասնական ընդդիմություն, այդ ռեսուրսը փոշիացնելուց հետո առաջարկել հրապարակի միջոցով հարց լուծել, կրկնում եմ, ազնիվ չէ:
-Գուցե իմ հարցերը քանիցս պատասխանված են, բայց մի՞թե 2007-ից սկսված պայքարը ընդամենը 7 մանդատով պիտի ավարտվեր:
-Եթե քո ռեսուրսը ժողովուրդն է, ժողովրդի հետ մինչև վերջ պետք է անկեղծ լինես: Երբ կորցնում ես անկեղծությունդ, ժողովուրդը արագ զգում է: Երբ սկսվեց իշխանության հետ երկխոսությունը, նպատակները բացատրվեցին` քաղբանտարկյալների ազատ արձակում, մարտի 1-ի բացահայտում, Ազատության հրապարակի ազատականացում, պետք էր առաջ գնալ: Ժողովուրդը տեսնում էր երկխոսության անվան տակ ընթացող այլ գործընթացները: Երկխոսության ընդհատումից հետո հայտարարվեց ջրբաժան, և ժողովուրդը նորից հրապարակ եկավ` լսելու, որ նպատակը երկխոսության դուռը բացելն է: Ժողովուրդը հասկացավ` խաղ է սկսվել, որի կանոնները Հայաստանում չեն ձևակերպվում: Ինչո՞ւ: ժողովուրդը չհասկացավ ու այլևս չվերադարձավ հրապարակ: Այսօրվա վիճակն իր դրական կողմերն էլ ունի: Քաղաքական գործիչները պետք է հասկանան, որ ժողովրդին խաբելն անիմաստ զբաղմունք է, որ զրոյացնում ու քաղաքական համակարգից դուրս է նետում: Քաղաքականության մեջ գտնվողները, եթե ուզում են, որ իրենց ռեսուրսը չպակասի և ավելանա, հասարակության բոլոր շերտերի հետ պետք է լինեն առավելագույնս ազնիվ:
-Նախագահի ութ թեկնածուներից որևէ մեկն այդ ռեսուրսներն ունի՞:
-Ամբողջական ուժ, որը կհամախմբի հասարակությանը, դեռ ոչ: Իշխանության թեկնածուն, ով էլ լինի, համախմբող պետք է լինի, որպեսզի կարողանա վերարտադրվել: Ընդդիմության պարագայում այդպես չէ. ընդդիմությունը բազմաշերտ է և որպեսզի հաղթելու շանս ունենա, պետք է կարողանա բոլոր շերտերը համախմբել: Այսօր թեկնածուների մեջ չկա այնպիսի մեկը, որ կարողանա այդ հարցերին պատասխանելու պատասխանատվությունը ստանձնել: Հրանտ Բագրատյանն ուժեղ է տնտեսական հարցերում, էպոսագետը` էպոսի, Րաֆֆի Հովհաննիսյանը` այլ, բայց չկա այն անձը, ով իշխանությանը ձեռնոց կնետի և ժողովրդի համար իշխանությանն այլընտրանք կդառնա:
-Նախագահական ընտրություններում ինչո՞ւ է կարևորվում երկրորդի պարագան. դու երկրորդն ես, թե վերջինը, չես հաղթել: Ո՞րն է երկրորդի ֆենոմենը:
-Երկրորդի ֆենոմե՞նը` գնացող առաջինից հետո իրեն հայտարարել առաջինի թեկնածու: Այս ընտրություններից հետո մեր Սահմանադրությամբ գործող նախագահը իրավունք չունի իր թեկնածությունն առաջադրելու և պետք է լուծի իրավահաջորդի խնդիրը: Ընդդիմությունն էլ պետք է կարողանա հասարակության աչքում ձևավորել այդ թեկնածուի դեմ պայքարի միասնական ուժ:
-Այս ընտրություններում 2018-ի թեկնածու կա՞:
-Ոչ, հասարակությունը գնացել է տուն և սպասում է, թե իշխանությունն ինչպես է իրեն դրսևորելու հաջորդ հինգ տարիներին: Եթե հասարակությունն այսօր փողոցում չէ, իր ընդդիմադիր թեկնածուն դեռևս գտնված չէ:
-Սերժ Սարգսյանի պաշտոնավարման նախորդ հինգ տարիները և հաջորդ հինգ տարիները նմա՞ն կլինեն: Մեր պարագայում պատմական դարձող բարեփոխումները իրականանալո՞ւ են, թե՞ միֆ են մնալու:
-Առաջին հինգ տարիներին Սերժ Սարգսյանը լուծեց մեկ խնդիր` իշխանությունը պահելու, որ նրան հաջողվեց` շախմատային խաղը նա ավելի լավ խաղաց: Հիմա նա կձևավորի իշխանություն` չունենալով նախորդ շրջանի մեկնարկային խնդիրները: Բայց նրա իշխանությունը լինելու է թույլ, որովհետև նրա դիմաց չկա այն ընդդիմությունը, որն իր իշխանությունը պետք է ուժեղացնի: Սերժ Սարգսյանը պետք է գնա քաղաքական բարեփոխումների ճանապարհով և կարող է ուժեղացնել պետական ինստիտուտները: Իշխանության խնդիրը նաև ճիշտ համակարգ ձևավորելն է, և նպատակը պետք է լինի ոչ թե ընդդիմության ոչնչացումը, այլ ուժեղ ընդդիմություն ունենալը, որին պետք է նաև ինքը նպաստի: Ընդդիմությունից են կախված իշխանության որակը և հասարակության վերաբերմունքը իշխանության նկատմամբ: Իշխանությանը հաճելի է, թե ոչ այդպիսի ընդդիմություն ունենալը, դա իշխանության անհրաժեշտություն է, եթե իշխանությունը մտադիր է բարեփոխումներ անել և պայքարել երկրի ուժեղացմանը խանգարող բացասական երևույթների դեմ:
-Ժողովրդավարության այդ մակարդակի ընկալումը Հայաստանում կա՞:
-Ընկալումը կախված է մատուցման ձևից: Մակարդակը իջեցվեց իշխանության վերարտադրումն ապահովելու համար, բայց շատ ծանր գնով` ոչնչացվեց ընդդիմադիր համակարգը: Իշխանությունը պետք է գիտակցի, որ այդ կորուստը շատ ավելի անդառնալի հետևանքներ կարող է ունենալ և պետք է ձեռնամուխ լինի փոշիացված հատվածի վերականգնմանը: Առաջին հայացքից գուցե անտրամաբանական է թվում` ինչո՞ւ պիտի իշխանությունն իր դիմաց գործուն ընդդիմություն ուզենա տեսնել, ամբողջ իմաստը հենց դա է. իշխանությունը պետք է գիտակցի, որ այնպիսի չլուծված խնդիրներ են մնացել` Ղարաբաղի հարցը, երկրի ներքին հզորացումը, տնտեսության զարգացումը և այլն, որ ուժեղ ընդդիմությունն անհրաժեշտ է, որպեսզի հնարավոր դառնա այդ խնդիրները լուծել:
-Իր վերջին հարցազրույցով Ռոբերտ Քոչարյանը հայտ ներկայացրեց 2018-ի նախագահական ընտրությունների համար, ռեա՞լ են նրա շանսերը:
-Ռոբերտ Քոչարյանի շանսերը երբեք ռեալ չեն եղել ու չեն կարող լինել: Նա իշխանության է եկել ոչ թե հանրային ռեսուրսով, այլ իշխանական համակարգի հակասությունների: Հիմա Ռոբերտ Քոչարյանն իշխանական համակարգի ներսում չէ, որ հակասություններ առաջացնելով` իշխանությունը կենտրոնացնի իր անձի շուրջը, հանրային գիտակցության մեջ Ռոբերտ Քոչարյանը չունի այն խարիզման, որ իշխանությունից դուրս համախմբի հասարակությանը: Իր պաշտոնավարման տարիները, ինչ էլ ինքը պատմի, հասարակությունը հիշում է պետության համար ճակատագրական իրադարձություններով` 1999-ի հոկտեմբերի 27, և իր անմիջական որոշումների հետևանքով` 2008-ի մարտի 1: Ինչքան էլ Ռոբերտ Քոչարյանը իշխանություն ցանկանա, իսկ նա միշտ է ցանկանում, հասարակությունը նրան միշտ է մերժելու:
-Իսկ եթե նրան իրավահաջորդ ընտրի Սերժ Սարգսյա՞նը:
-Եթե Սերժ Սարգսյանը նրան իրավահաջորդ համարեր, Ռոբերտ Քոչարյանն արդեն ՀՀ վարչապետ կլիներ: Քանի դա իրողություն չէ, և Ռոբերտ Քոչարյանն էլ իշխանական համակարգում չէ, Սերժ Սարգսյանն ազատ է իր գործողություններում: Ի վերջո, այսօրվա ընդդիմության զրոյական վիճակը Ռոբերտ Քոչարյանի գործողությունների հետևանք է. ԲՀԿ-ն երբեք պետք չէ անջատել նրա անձից` ստեղծման օրից մինչև այս իրավիճակում հայտնվելը: Իհարկե, Ռոբերտ Քոչարյանը կփորձի իրեն պարտադրել գործող իշխանություններին: Եթե հասարակությունը նրան կընդունի, ուրեմն կարողացել է պատասխանել հասարակության հարցերին, բարի կառավարում: Ի՞նչ պիտի նա ասի հասարակությանը, որ պիտի նախագահ դառնա. որովհետև ունի ղարաբաղյան ծագո՞ւմ: Եթե հասարակությունը երկու ընտրություններում նրան իր քվեն չի տվել, դժվար թե Ռոբերտ Քոչարյանը կարողանա հասարակությանը համոզել, որ կիրագործի այն, ինչ չի ցանկացել երբեք: Նրա կառավարման հետևանքն է, որ այսօր Հայաստանը գայթակղիչ է ոչ թե մնալու, այլ գնալու համար:
-Հայաստանը բաց երկիր է արտաքին ազդեցության առաջ, արդյո՞ք արտաքին ուժերը այնպիսի Հայաստան են ուզում տեսնել, ինչ մենք:
-Գերտերությունները, մեր հարևան պետությունները կցանկանան թույլ իշխանությամբ հարևան ունենալ, դա մեզ հետ ի՞նչ կապ ունի: Մեր նպատակները պետք է ձևակերպենք և մեր նպատակներին հասնենք այն ճանապարհով, որն ուժեղացնում է մեր երկիրը: Հաջորդ հինգ տարում հենց այդ պատճառով Սերժ Սարգսյանից պահանջվում է այնպիսի համակարգ ստեղծել, որը կուժեղացնի պետության դիմադրողականությունը, ոչ թե կոռուպցիան պետության ներսում, քաղաքական միաբևեռ դաշտը, արտագաղթը: Հույս է պետք: Հեռանկար: Եթե այդ խնդիրները չլուծվեն, մենք կունենանք լրջագույն պրոբլեմներ: 21-րդ դարում պետությունները, որպես կանոն, չեն վերանում, բայց լինում են ուժեղ կամ թույլ: Մենք ուժեղացման մեջ պետք է գտնենք մեզ և մրցենք ուժեղներին հասնելու, ոչ թե թույլերի մեջ տեղ զբաղեցնելու համար:


Զրույցը` Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆԻ

Դիտվել է՝ 3491

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ